Puţin sirop cu Veta

— Madam?

— M?

— De cât timp ai zis că suntem noi împreună?

— Facem 18 ani în octombrie.

— 18 ani… Şi încă mă suporţi?

— Păi, ce să fac, no?

— Da’ ce-ai găsit tu la mine?

— Hm… Temeritatea. Aventura. Nu mulţi şi-ar fi irosit cei mai frumoşi ani dădăcind nişte adolescenţi întârziaţi.

— Decât dacă este el însuşi un astfel de adolescent.

— Heh…

— Nu ţi-a fost teamă că te-aş fi părăsit?

— Atunci nu, că erai tânăr, patetic şi uşor de „legat”, dar amu mi te închipui fugind cu fel de fel de Lolite.

— Neah… M-ar costa prea mult.

— Eu ştiu? De-asta mi-am şi pus bani la ciorap: în caz de ceva, să pot pleca undeva cât mai departe, în altă emisferă, fiindcă, dacă v-aş vedea împreună la mai puţin de 50 de metri de mine, nu aş mai garanta pentru faptele mele.

— Repet: dacă n-am fugit eu pân’ la vârsta asta, de-acu-ncolo cu atât mai puţin. Sunt eu om de teren, de alergătură, dar pe asfalt. Aşa şi cu femeile: inerţia îşi spune cuvântul. Deşi pe la 20 de ani, când încă nici nu bănuiam că voi avea formaţie, îmi imaginam moartea cândva între 50 şi 60 de ani, într-o cameră de hotel (pentru sporirea impresiei de fluşturatic), bătrân, gras şi zbârcit, în urma unui maiestuos infarct în timp ce bagaboanta de sub mine moare prizând ultima liniuţă… iar laptopul să repete la nesfârşit o messă de Palestrina.

— Exact ce spuneam: am bani puşi deoparte.

— Vei a vea mult mai mulţi: în maximum 20 de zile de la „separatism”, un cont va fi deschis şi va conţine o sumă mai nesimţită decât mine.

— Hahaha… Doamne, Vali, cum ştii tu să mă-nveseleşti… De-asta n-am putut şi nu pot ţine supărare pe tine mai mult de trei zile. Dară tu ce-ai găsit la mine?

— Dacii.

— Dacii???

— Şi celţii. Tulnicul primejdiilor şi vioara învârtitelor. Maramureşul turnat în formă de femeie. De savantă chiar, fiindcă încă de-atunci miroseai a cercetătoare.

— Ioooi…

— Da-da. Dar, pe lângă asta, vezi tu, Mira? Eu funcţionez ca un aparat foto vechi, manual: am nevoie de cineva care să îmi regleze obiectivul, să pot vedea lumea cât mai clar. Iar tu s-a întâmplat să fii fotograful meu cel mai precis, până la microni.

— Hai, no…

— Dacă-ţi spun… Dar în sfârşit: ştii de ce adusei vorba despre asta? Îmi adusei aminte de Edi Talent şi de nevastă-sa, Cerasela. Ei se-nţeleg… ca siamezii, nu alta! Au şi doi copii: un băieţel şi o fetiţă, foarte ascultători. Dar Mircea n-a mai putut să ţină-n el — i-a dat invidia peste maluri. Însuşi Edi mi-a povestit, cu un ton senin chiar, deşi tocmai un coleg de trupă cu care cânţi de 25 de ani să-ţi facă aşa ceva, asta nu este tocmai frumos. Face, cică, Mircea: „Bă, martorilor, noi ar trebui să scriem un roman despre minunata familie Cotoară — să-l intitulăm: «Marea Potriveală».” La care băiatul lui Edi n-are stare şi-l întreabă: „Eu unde apar?” Răspunsul vine prompt: „Capitolul 9: «Epigoni».”

Veta izbucni în binecunoscutul ei râs, ca un plesnit din palme, ca o mirare („Cum de m-am pricopsit eu tocmai cu tine?”), făcând să tremure abajurul veiozei.

Femeile martorilor aveau stiluri diferite de râs. Fie-iertata Maria Balc-Stegaru. cea dintâi cununată cu unul dintre ei, deşi nestăpânită în triluri, era cea mai discretă când venea vorba de amuzament, mulţumindu-se mai mult să pufăie pe nas, ironic, şi să îşi înăbuşe hohotele în palme ori în umărul lui Mike. Emilia Zugschnauze, în schimb, deşi avea de departe cea mai multă clasă, lăsa frâu liber hohotelor groase, ca şi cum ar fi râs de cineva care nu îşi dădea seama de o evidenţă. Olivia, unduioasa, „margarinoasa” nevastă a lui Romi, râdea subţire, cu dinţi frumoşi şi gropiţe în obraji, iar pe cele două doctoriţe viitoare nobeliste le-am văzut deja: Veta cu mirat umor bătrânesc, iar Manuela cu un măcăit sfidător, de fetiţă care, la cinci ani, uimeşte oftalmologul cu faptul că ştie toate literele — şi cele mari, şi cele mici — şi cifrele aşijderea.

Lasă un răspuns

