Care e faza cu adventismul?

Ca român, de ce să fii adventist, când ai alături, la-ndemână, ortodoxia, cu o tradiţie de două mii de ani, cu un sistem filosofic respectabil şi cu nenumărate exemple de oameni pe care ea i-a întărit, fie că au pustnicit în creierii munţilor, fie că au suferit în închisori? Întreb sincer şi fără nici o ură — doar cu neînţelegere.

Precizare: întrebarea este valabilă și pentru alte religii din spațiul cultural românesc, în afară de cea ortodoxă.

20 de gânduri despre „Care e faza cu adventismul?”

  1. Cred că seamănă cu povestea că tot românul care îşi deshide o firmă o botează „euro-nuştiuce”. Probabil vrea să se dea mare că e mai original decât alţii, mai cu moţ, într-o formă de cocalarism religios.

  2. Dacă stăm să ne gândim puţin, cocalarismul există de când a apărut burghezia, care de multe ori are bani, dar nu şi un fond cultural, imitaţia a ceea ce ei văd drept „mişto”, vezi kitsch. Iar exemplul cu euro e doar un exemplu de manifestare a aceleiaşi poveşti. Practic, aderarea la „secte” este tot o formă de kitsch.

    Face vreun pic de sens?

  3. Diferenta intre religiile protestante si ortodoxism este ca acelea chiar se practica, si inca intens! Am observat o mult mai multa „daruire” catre religie din partea protestantilor, pot sa zic ca unii sunt chiar zelosi, peste masura, dar sunt. Asa si eu si tu ne consideram ortodocsi, dar hai sa fim seriosi, decate ori pe an mergem la biserica? 😉

  4. Auzi mei Lin Xu. Dar de ce sa ne oprim asa, ad-hoc pe la adventisti. Dar cu ortodoxia care e faza mei omule? Si ce sistem filosofic mei omule? Laaaassssaaaa BAZA!!! La catolici, mai zic…astia parca au ceva mazga de filosofi pe ei dar pe`aci pe la bizantinici bate vantu prin veceurile gandirii!!!

    Si sa nu uit, legat de…”oameni pe care i`a intarit” – nu lauda bastonu, pentru cat de bine merge mosu!

    Intreb sincer si fara ura, din pura si adanca nedumerire…

  5. @SpiralaPatrata: Gândeşte-te că, totuşi, catolicii au avut mult mai mulţi adepţi şi s-au răspândit mult mai puternic. Dar românul, de felul lui, e ortodox, nu catolic. Marea majoritate a românilor se nasc din părinţi ortodocşi. Poate prin Ardeal mai sunt luterani, catolici, alea alea, da’ printre răgăţeni? Şi acum, chiar dacă la catolici apar filosofi gen Pascal sau Toma d’Aquino, orice religie, orice ideologie, se fondează pe un sistem filosofic.

    @FolkFan: şi ortodoxismul se practică. Deşi sunt absolut convins că majoritatea covărşitoare a practicanţilor o constituie babele care vin la biserică pentru o bârfă cu vreo altă babă din celălalt capăt al satului, nu am nici un argument care să mă convingă că la adventişti şi de-astea nu e aşa. Bine, şi pe subiectul ăsta, gândeşte-te că ortodoxia e, totuşi, o religie mai consistentă, ai o Biblie, ai un popă care predică, în biserici se mai şi cântă, ai un crez, una alta. Pe când, vorba lui Ţuţea, „protestantismul e creştinism redus la nivelul moralei de grădiniţă”.

  6. @Ion: cred ca trebuie sa te duci la un consult pt ca suferi de prejudecati…In primul rand vizavii de babele alea de care zici tu, romanul are o vorba foarte inteleapta: Hotul striga hotii. Tu du-te la biserica mai intai si fii credincios cu sufletul si nu cu vorba(n.b. a fi credincios adevarat implica si mersul la biserica, nu merge una fara alta). Apoi cat despre protestanti mi se pare ca esti un pic ignorant, dar poate nu esti in cunostinta de cauza: protestantii AU o Biblie(una si singura), au si ei un popa care le predica(se numeste altfel si nu canta predica, dar tot din biblie predica) si mai si canta (despre aceleasi lucruri ca si la ortodocsi, unele cantece sunt chiar comune). Pe cand, da-mi voie sa iti zic, protestantii sunt atat de crestini incat uneori sunt prea crestini iar despre morala te provoc sa mergi o data in cadrul unei asemenea biserici, dar lasand prejudecatile la usa.

    Cat despre opinia mea, protestantismul, nu e nimic altceva decat ce scrie Biblia. Fara a fi malitios mentionez ca exemplu faptul ca Biblia spune sa nu te inchini la chip cioplit, iar bisericile ortodoxe sunt pline de icoane si de babe care se inchina la ele.

    Deci nu e nimic rau sau gresit in a fi ortodox, atata timp cat esti in ortodox adevarat si nu part-time.

    Totul se rezuma la fond si nu la forma.

  7. Nu sunt part-time, stai liniştit. Adevărat, nu mai merg la biserică în fiecare duminică, la fel ca acum un an, dar din vaga mea experienţă cu protestanţii (fusesem la o slujbă prin Elveţia, unde doar s-a cântat un pic) nu se compară cu liturghia ortodoxă. Iar apropo de babe, crede-mă că ştiu, am fost şi eu pe la ţară :P. Pe de altă parte, nu văd de ce te avânţi în ideea că icoanele ortodoxe reprezintă chip cioplit, când chiar tu afirmi că totul se rezumă la fond şi nu la formă.

    1. Ma avant in acea idee pentru pentru ca exista o mentiune expresa in Biblie de care am amintit, si care probabil are ca scop prevenirea pericolului ca din cauza formei (vezi traditie, obiceiuri, canoane) sa ne pierdem orientarea asupra fondului (corect).

      Lessing are o parabola interesanta in Nathan der Weise, parabola inelelor..iti recomand cu caldura:)
      numai bine!

  8. @Ion:

    Depinde cat de mult vrei sa tragi si sa intinzi cam ce e aia filosofie. Adica, eu unul zic sa observ cat de cat acolo, o baza argumentativa intr`un sistem ca sa`l numesc filosofic – or, cam majoritatea religiilor, fac apel la sentimente si sofisme care suna bine. Astea nu`s argumente – sunt malai de dat la porci ca le trebe si lor ceva de mancare.
    Religia nu are filosofia ca substrat – patu ei moale si pufos e tendinta asta omeneasca de a te ingramadii in turme. Ca asa e mai comod, si mai placut. De aici pana la unu cu un virus cerebral mai infectios (benefic sau nu) ce`i contamineaza si pe altii nu mai e mult… si nu prea are nevoie de filosofie ca sa faca saltu din cap in cap.

    De restu nu ma leg inca pentru ca nu m`am prins ce concluzii vrei sa tragi, sau daca ai vreo concluzie de pus in fata…

  9. Recunosc, sunt un porc mâncător de mălai, dar niciodată nu am avut impesia că, aderând (nu vorbesc ca un sfânt pe care întotdeauna îl găseşti la biserică sau care se pune în genunchi oricând trece popa – am dat de popi atât de cretini încât nu mă miră ce gândeşti) la credinţa ortodoxă, mă încadrez într-o turmă.
    Şi în al doilea rând, cred că nu ar trebui să vorbeşti despre filosofie şi să îmi oferi titulatura de porc mâncător de mălai în momentul în care nu eşti în stare să scrii sănătos infinitivul verbului „a se îngrămădi”.
    Şi nu vreau să trag concluzii. Suntem într-o discuţie, nu?

  10. @ Li Xu:

    Bai pisica. Moralitatea este un produs specio-cultural nu filosofic nu o ramura filosofica.
    Te invata mami si tati ce e bine si ce nu la inceput, dupa aceea lucrurile mai cresc. Filosofia discuta si evalueaza diverse paradigme si sisteme morale – fie cu autor, fie mai din spuma marii de oameni (cestea din urma fiind daca observam noi bine, cele mai populare) – intr`adevar. Ii zice etica.

    @Ion:

    Domnule Ion. Ma indoiesc sa fi mentionat acolo vre`o persoana a 2a la singular – ma indoiesc si mai tare sa fi mentionat ceva la adresa dumneavostra (sau a oricui daca tot suntem aici). Io acum pictez cu o pensula groasa si trag linii mari… tu crezi ca am timp si ma intereseaza sa te pensulez pe tine firulet cu firulet. Fii serios. Daca ai luat ceva din ce am zis eu personal, asta e problema ta. Eu ma spal pe maini de asa ceva.

    Si de regasit intr`o turma te regasesti – homo sapiens este o specie de animale sociale. De interactionat cu oamenii vad ca interactionezi deci nu traiesti izolat prin vre`un colt paienjenit al pamantului. Si in plus, nu te etichetasi tu singur drept ortodox, i.e. nu zisesi tu (nu eu) ca apartii unui grup de oameni care au in comun religia crestin ortodoxa? Sau vrei sa te joci de`a paradoxu lu Bertrand Russel ?

    Numarul trei – politetea si filosofia sunt lucruri diferite. In PLUS, cred ca ai observat ca eu folosesc limba romana destul de jazzurian si nu ma prea intereseaza conformarea la scrisu „sanatos”. Daca ma iei cu kestii dinastea superficiale de forma… -_-

    Inca ceva… eu n`am nimic personal cu vre`un crestin (ca printre ei traiesc) nici cu crestinismu in sine (e sedimentat greu in cultura asta prin care inot si n`am ce`i face). Iti spun acum… incearca sa iei podoabele mele porcoase mai pe sub matura si cu putintica abstractiune. Pute`am la fel de bine, in loc de „porci care au nevoie de malai” sa zic „albinute care au nevoie de miere”, modulo ce informatie transmit io cu aste spuse, cele 2 sunt identice (e vorba de hrana domnule, materiala sau „spirituala”). Ca alesei exemplu cu porcu, e pentru ca e mai amuzant si mai nesimtit asa – daca socezi, esti mai bine retinut. Cine te enerveaza iti ramane pe ureche.

  11. @Lynx:

    Ca sa`ti exemplific0-elaborez putin ce zisei cateva sute de pixeli mai sus.
    Valentine ca sa fiu mai specific – filosofia discuta si depsre fizica (mai ales recent, cel putin pe la britanici si astia mai engluji) dar fizica nu mai e de mult filosofie. Filosofia discuta si depsre matematica, dar am retineri arzande sa spun ca matematica ar fi o ramura a filosofiei.

    1. Înţeleg. Da’, dacă tot aduseşi vorba, ia explică-ne tu nouă, calipfule, paradoxu’ lu’ Russell, fiindcă, în privinţa asta, Wikipedia se află în zona de „epic fail”.

      1. E asa – Daca nu ai trasat liniile la teren, nu mai stii pe unde e aut.
        Daca nu ai cateva puncte pe care trebuie sa le bifezi cand ingramadesti kestii laolalta, iti cam da cu virgula.
        Or, cand singura regula e ca poti sa faci o gramada doar luand lopata sau dand un criteriu de ingramazire atunci poti sa zici ca cei din sticla sunt cei care nu sunt in sticla. Si uite asa intr`ai inautru ca sa ma trezesc afara.

Lasă un răspuns

