„Izvor-izvoraşu”, poezie populară (colind, nu cântec de stea)

Continuu (eu continuu, tu continui – pentru cei care se uită ca la OZN la forma asta verbală) seria poeziilor ale căror versuri nu se găsesc pe Internet. Am uitat să vă spun: dau chiar pielea de pe mine pentru „Trăsura” lui Adrian Păunescu, cântată de Tudor Gheorghe. De preferinţă, varianta din spectacolul „Pe-un franc poet” (2002). Versurile de mai jos sunt varianta lui „Izvor-izvoraşu” cântată de Ştefan Hruşcă. Cine are alte variante să nu se lase rugat. Pentru distincţia „colind-cântec de stea”, vezi Grigore Leşe: http://www.trilulilu.ro/godutza/9e2bbd839f44f8 . După momentul 4:30, dacă nu aveţi răbdare.

Izvor-izvoraşŭ,

Izvor-izvoraşŭ,

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Fire-ai mergătoriŭ,

Neînturnătoriŭ,

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

N-ai văzut-văzutŭ

Şi n-ai cunoscutŭ,

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin,

O dalbă nevastă,

Fugită de-acasă?

Bătu-ar s-o bată,

Calea neumblată,

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Că ié* şi-o lăsatŭ

Bărbat cât un bradŭ.

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Hainele de-amoriŭ,

Pânza pă războiŭ,

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Pruncu-n aşternutŭ,

Focŭ nefăcutŭ.

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Şi s-o dus în lume,

Să-şi uite de nume.

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Bat-o, s-o mai bată,

Calea neumblată,

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

Oi, linu-i lin

Şi flori de mălin.

__________________

*ea

6 gânduri despre „„Izvor-izvoraşu”, poezie populară (colind, nu cântec de stea)”

  1. Sunt acceptate ambele variante, însă prima formă e „continuu”. Dar nu-i rău nici „continui” 🙂
    Foarte faină colinda asta, eu acum căutam o înregistrare de-a lui Hruşcă, dar n-am reuşit să găsesc.

    1. „Sunt acceptate ambele variante, însă prima formă e “continuu”.” – şi în presă sunt acceptate şi „ţigan” şi „rrom”, dar a doua este periculos de apropiată de „român”. De asemenea, sunt acceptate şi „von Goethe” şi „Goethe”; şi „de Saussure” şi „Saussure”, dar cei care poartă nume cu particulă s-ar simţi jigniţi dacă le-ai omite-o, iar în alt secol ai fi fost provocat la duel.

      „Foarte faină colinda asta, eu acum căutam o înregistrare de-a lui Hruşcă, dar n-am reuşit să găsesc.” – caută pe Trilulilu o înregistrare de-ale lui Hruşcă (una dintre mai multe; pui „de-a” numai la ălea nenumărabile – nu te-aş fi corectat aici dacă nu te-ai fi luat în gură cu mine mai sus, pe tema lui „continuu”).

      1. Nu m-am luat în gură cu tine, doar ţi-am spus că sunt acceptate ambele forme.
        Cât despre „de-ale lui Hruşcă”, ai dreptate. Ştiam cum se spune corect, doar că mi-e destul de greu să mă obişnuiesc, pentru că sună oarecum ciudat în limba vorbită. La fel cum sună ciudat şi „continuu”.

Lasă un răspuns

