Mărinării

Ţăran coclit

Vechile şi mult-aşteptatele „Mărinării” (îi mulţumesc lui Titi pentru caricatură):

Mărinării

(piesă într-un act, pastişă după poezia „Rânduieli”, de Marin Sorescu)

– La noi…elevul…stătea smirnă-năintea profesorului pănă m’adineaori, zicea Mărin al lu’ Popa, şi din carte…nu-şi scotea nasu’! Mergea la una, hai, doo olimpiade, da’ nooo…nu-ndrăznea să ia note măi mici de uopt la şicoală…Cei măi mândri…care s-ambiţiona…loa chiar zece!
Elevul…are socotelile lui!…Iel să stea cu matematica-n braţă…să rezolve probleme…să măi şi gândească…şi să lase distracţia! Că ie la Buzăşti, nu la Malu Mare, Cârcea, Văscăuţi, Sascut, Ciorogârla sau Vârdioţii din Vale!
Elevul – mh! – ce ştie elevul? Iel să şteargă sticla tăblii…s-alinieze literile şi cifrele pe ea, să fie toate corecte, aşa – pţu! – să să vadă c-a gândit!…Să înveţe…să răspundă…şi să nu-ţi iasă din vorbă.
Că ce ştie iel!?…Înăinte, nu-l prea vedeai pe coridoare, că stătea-n clasă şi făcea probleme: la matematică, la fizică, la chimie…la toate ielea!…A!…Îi sclipea inteligenţa pe faţă!…Şi-l ghiceai pe-ăl potrivit! Şi puneai mâna pe el, domnule! Îl luai…şi-l făceai…olimpicul…tău. Ierea…o dul-cea-ţă!…Da’ acu’!?…Pe cin’ să pui mâna?…Uitaţî-vă-n jur!…Pe cin’ să pui mâna?!…
Aaaltfel era viaţ-atunci: măi tacticoasă, măi subtilă…Umbla elevul nearanjat pănă dupe judeţeana de matematică, că ‘ceai că e urs!…Duminecă, când se-afişea rezultatele, vedea c-a luat cel puţân locu’ patru…se-aranjea…şi, luni…stătea fetele-n limbă dupe el!…Le-ncânta din formule!
Nooo mai…Nu mai sunt rânduilelile-alea…Pă‘, deschidea elevul caietul…îl vedeai cum scrie, scrie şi iar scrie…la urmă se oprea din scris…rămânea caietul…alllbastru-albastru de probleme!
Aveai de-a noa…de-a zecea…de-a unşpea, de-a dooşpea…îi luai şi făceai pregătire ca lumea cu ei…şi dupe-aia-i trimeteai la olimpiadă!
E! Poţ’ să discuţ’ lucrurile-astea cu elevul? Că nu poţ’!…Bă, nici probleme… nu măi face ca lumea!…Să-ţ’ umple paginile, colo, să te sâmţ’ şi tu om!…Una-doo, se scuză: ‘ce c-a avut pregătire la engleză, pentr-olimpiadă, şi a făcut, la repezală, probleme puţâne şi proaste…ori c-a avut germană sâmbăta ş’ dumineca…şi când să facă!?…Ş-a obosât…Auz’! Germană ne trebuie noo-acuma!…
Bazaconii!…Nu vrea să dea-n greu!…D-aia s-a-mpuţânat şi rezolvitorii de probleme!…Pă‘, ‘năinte, când ieram io-n liceu (tot în Buzăşti!) şi venea pauzăle…ciiine lua tablele-n primire!? Câte zece-doispre’ce săream din bănci pe ele!…Ne lăuda şi diriginta: “Scriţi, măăă, c-aşa ajungeţi oameni mari!”
Eh…Dar discută lucrurile-astea cu Valentin – uite că-i spune ceva lu’ Cosmin, şi se hlizăsc amândoi la mine!
Ia zî, mă, Valentaine…cât face…modul de…uopt i vérsor plus şasă ji vérsor?…Ce spune, mă…teorema lui Ptolomeu?
– Dom’ profesor, da’ eu nu vreau să fac matematică, ci engleză!
– Aaa, engliş!…Vrei să te faci…ambasador în SUA?
– Eh…da…
– Să mă chemi şi pe mine, că nu e lung drumu’ cu-avionu’, pân-acolo!
– Eee…deocamdată…Că Oceanul Atlantic se tot măreşte…Da’ vă chem, vă chem!
Nea Mărin…al lu’ Popa…trecuse binişor de cin’zeci de ani, da’ nu se-ndura să dea note decât pe drepte, chiar dacă era rost să-ţi strice media c-un şapte-n teză, când tu aveai patru zeciuri în oral, doi din lucrări, iar pe ceilalţi doi dându-ţi-i chiar el, după rânduiala sa: pe unul, pentru calificare la naţională, iar pe celălalt, pentru premiu acolo, indiferent de olimpiadă…Mulţi elevi aveau câte un cusur pentru el…Era poreclit Duhornicu’, din cauză că nu te puteai apropia la mai puţin de trei paşi de el…da’ nimeni nu-ndrăznea să-i spună-n faţă.
Deştept…iscoditor…cunoştea bine…bine…NUMAI MATEMATICĂ…şi-şi arăta colţii…sec…pentru stricarea rânduilelilor…Şi, după cum citise el în…Gazeta Matematică (pentru că altceva nu prea părea să citească)…nuuu… nu era de-a bună…”Se-ntoarce lumea cu fundu-n sus şi se scufundă şicoala, îîîu!…” Concepţia lui…bătrână…de matematician domol şi aşezat…despre lume, elev şi şcoală…intra…încet…încet…ÎN PĂMÂNT.

Modificare (24 mai 2008): iată şi o poză a personajului. Mulţumiri lui Luci.

Protagonistul scenetei

19 gânduri despre „Mărinării”

  1. Deci e prea tare……….doamne cand ma gandesc ca si eu am facut cu asta matematica un sem ma apuk groaza:-SS:-SS…..Suuper Valentaine :))=)))!!!!Geniu esti bre;););))

  2. Lol,lol si iarasi lol… :=)))) asta e poza de la albumu` clasei lui (a se intelege niste nefericiti cu traume psihice pe viata) ?

    Popa Marin
    nascut 1952
    decedat 20??
    Poza de mai sus e numai buna de pus pe cruce.. :)))
    Just joking (nooot :=D )

  3. cand te gandesti ca e dirigintele meu si m`a lasat corigent pe toamna …… iti vine sa… dar omu e dragutz se imbraca in acelash costum timp de 1 an si se rade odata la 1 saptamana , are 2 perechi de pantofi una de toamna-iarna si una de primavara-vara… deh…

    1. Daca esti „mascul” atunci este de rau … In loc sa te uiti la aspectul dansului mai bine ai fi invatat ce ti-a predat la ore !

  4. l-am urat pe omu asta din clasa a 10a cand l-am avut prima oara ca si profesor pana de curand(sfarsitul primului semestru din clasa a 12a anul asta)…intr-o zi insa dupa ce m-am invartit prin oras din lipsa de ocupatie mi-am dat seama ca desi uneori poate sa exagereze si notele lui sunt asa cum sunt(desi problemele grele uneori- sunt in genu celor lucrate la clasa) omul are dreptate…uitati-va in jur la celelalte licee si mai ales pe strada (cersetori, manelisti si tigani etc)… daca nu noi,BUZESTIU(nu ma sfiesc sa spun elita craiovei) nu schimbam ceva in tara asta de kkt atunci cine? Si inainte sa ziceti ca sunt cel mai tare tocilar va spun ca nu e asa.Am avut si zilele mele bune si mai putin bune cu domnul popa(am luat note de la 2 pana la 7…mi-ar fi placut sa trec de acest prag si as fi putut dak ma chinuiam ceva mai mult) SI ORICE ATI SPUNE DANSUL E CEL MAI CORECT OM PE CARE L-AM CUNOSCUT..DAR DA LA TOTI NOTE DUPA ACELASI CRITERII SUPER EXIGENTE CE-i DREPT!Cum spunea de curand:”eu am 50 si de ani, am prins si vremuri bune si mai putin bune in invatamant,dar de bine de rau n-am avut grija zilei de maine,va plang de mila pt viata ce o s-o aveti voi cu 2-3 facultati(fara un loc de munca) SPER SA MAI TRAIASCA MACAR 10ani sa facem intalnire cum chiar dansu a zis ca isi doreste sa ne vada ce am realizat.. desi mi-e teama ca marea majoritate inclusiv eu nu o sa prea avem cu ce ne lauda!

  5. Am facut si eu cu asta,cand am fost in Buzesti.. 3,4,5 si un 6 bonus ca sa trec :))
    Oricum nu mi’e deloc dor de el.. la cate caiete a aruncat in mine (bine ca n’a nimerit niciunu’) .. :))

    1. Daca te nimerea macar unul dintre acele caiete atunci ai fi invatat cum sa te porti si cum sa te adresezi unei persoane mai in varsta … Iar daca te lasa corigenta atunci poate ca stiai si putina matematica !

  6. si eu fac anul asta cu d Popa…si sincer nu mi se pare chiar att de rau, bine…este exigent..dar totusi, daca ne-am da si noi, elevii silinta, am putea sa luam o nota mare f usor( in lucrari da probleme facute la clasa, sau asemanatoare). dar cum specia umana a devenit foarte lenesa… oricum…in multe privinte ii dau dreptate, cu toate ca nu fac ceea ce el ne spune de atatea ori.

  7. Am citit si eu ce scrieti voi pe aici … Nu il cunosc pe domnul profesor de matematica insa cred ca daca fiecare liceu sau scoala din Romania ar avea macar cate unul ca dansul atunci nu ne-am mai mocirli atat de tare ! Nu stiu cum de unii dintre comentatori isi permit sa se adreseze la per’ tu domnului profesor ?! Lipsa clara de educatie.

Lasă un răspuns

